Een btw-auto en een marge-auto zijn termen die vaak worden gebruikt bij de verkoop / aankoop van tweedehands auto’s. Het belangrijkste verschil tussen deze twee type auto’s heeft te maken met de manier waarop de belasting over de toegevoegde waarde (btw) wordt berekend en afgedragen. Laten we elk type nader bekijken:
- BTW-auto (Belasting over de Toegevoegde Waarde):
- Een btw-auto is een auto waarover nog btw moet worden betaald bij de verkoop;
- Bij de aankoop van een nieuwe auto of bij sommige tweedehands auto’s wordt btw in rekening gebracht;
- Als een ondernemer of bedrijf een btw-auto koopt, kan de btw in veel gevallen worden afgetrokken als voorbelasting, waardoor het uiteindelijke bedrag aan btw dat zij moeten betalen, lager wordt. Hierbij koopt het bedrijf / ondernemer de auto dus netto (zonder btw);
- Bij doorverkoop van een btw-auto aan een andere ondernemer of bedrijf moet opnieuw btw in rekening worden gebracht. Het verschil tussen de aankoopprijs en verkoopprijs, inclusief btw, bepaalt de winst of marge.
- Een btw-auto kan worden gekocht door een particulier, waardoor het een marge-auto wordt.
- Marge-auto:
- Een marge-auto is een auto waarover geen btw meer betaald hoeft te worden bij de verkoop;
- Wanneer een particulier zijn auto verkoopt aan een autobedrijf of dealer, wordt er in de meeste gevallen geen btw in rekening gebracht over de verkoopprijs. Dit komt omdat de particulier oorspronkelijk de btw al heeft betaald bij de aankoop van de auto;
- Als een autobedrijf een marge-auto koopt van een particulier, kan het bedrijf de betaalde btw niet terugvorderen;
- Bij doorverkoop van een marge-auto aan een andere consument of particulier wordt de auto verkocht tegen een verkoopprijs inclusief btw, maar het autobedrijf hoeft alleen btw af te dragen over het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs (de winstmarge);
- Een marge-auto kan nooit meer een btw-auto worden;
- In Duitsland is de btw 19% t.o.v. de 21% hier in Nederland, dus voor een particulier is een auto sowieso al 2% goedkoper in Duitsland dan in Nederland.
Het verschil tussen een btw-auto en een marge-auto ligt in de btw-behandeling bij de verkoop / aankoop. Bij een btw-auto wordt btw berekend en afgedragen bij de verkoop, terwijl dit bij een marge-auto niet het geval is omdat de btw al is betaald bij de aankoop door de particulier.
Conclusie
- Nieuwe auto’s (af fabriek) zijn automatisch btw-auto’s;
- Auto’s van een particulier zijn automatisch marge-auto’s;
- Een gebruikte auto kan wel een btw-auto zijn, mits de auto eigendom is geweest van een bedrijf;
- Een marge-auto wordt nooit meer een btw-auto;
- Bij een marge-auto is de btw niet verrekenbaar;
- Bij een btw-auto is de btw wel verrekenbaar.
Heb je na het lezen van dit artikel nog meer vragen? Twijfel dan niet en neem contact met ons op!