Elektrisch of Hybride?

Waar moet je op letten bij de keuze tussen elektrisch of hybride? 

Zoals velen het afgelopen jaar hebben gemerkt is het aanschaffen van een elektrische of hybride auto niet meer weg te denken.

Aanschaffen van een elektrische of hybride auto?

Bij het aanschaffen van een elektrische auto of hybride auto is het slim om na te gaan waar je de auto gaat aanschaffen. Doe je dit bij een erkende merkdealer in Nederland of importeer je een elektrisch (of hybride) voertuig bij een erkende dealer uit Duitsland. De voordelen van het aanschaffen in Nederland is dat je fysiek de verkoper hebt gesproken, echter zijn er genoeg partijen zoals Importmediair die je volledig kunnen ontzorgen bij het aankopen van zo’n elektrische of hybride auto in Duitsland, België en/of Luxemburg. Daarnaast is het aanbod in Duitsland vele malen groter dan in Nederland. Wij ervaren dat de aanvragen voor dit soort voertuigen alleen maar zijn gestegen door het chiptekort dat is ontstaan rond juni 2020. Hierdoor werden Nederlandse dealers letterlijk afgesloten van de fabrikant, het begin van de schaarste van elektrische en hybride auto’s in Nederland.

Aanschafwaarde beter in Duitsland

Als we kijken naar de aanschafwaarde ten opzichte van Nederland zien we de prijzen iets naar elkaar toe bewegen, dit is mede ontstaan door het chiptekort en de schaarste in de markt. Wel biedt de subsidie in Duitsland en de subsidie in Nederland perspectief om eerder te importeren. Er zijn dus degelijk verschillen te vinden, niet alleen in aanschafwaarde maar ook in kilometerstand, uitvoering, jaartal eerste toelating of in aanschafprijs. Tevens is het mogelijk dat de auto die u nu koopt bij de Nederlandse dealer direct wordt ingekocht een Duitse dealer. U betaald dus uiteindelijk meer in Nederland dan in Duitsland. Eerst kijken naar eventuele occasions in Duitsland is dus aangeraden.

Voordeel op BPM 

Wanneer je een auto importeert heb je te maken met BPM. Mits het een elektrische auto betreft want voor elektrische auto’s hoef je geen BPM te betalen. Bij hybride auto’s is dit wel het geval. In hybride auto’s kennen we de plug-in hybride en de mild hybride. Het verschil zit hem in de grote van de batterij. Een mild hybride heeft dan ook geen stekker en vult de batterij aan door te rijden. De auto heeft hierdoor een hogere Co2 waarde dan een plug-in hybride. Bij het berekenen van de BPM is de Co2 waarde leidend, aan de hand van dit gegeven berekenen wij de rest-BPM. Een voorbeeld: We nemen een Hyundai Tucson benzine uitvoering met een eerste toelating van december 2020 met een kilometerstand van 15.000 km. Daarna berekenen we de mild hybride en plug-in hybride met een eerste toelating van januari 2021 met 15000 km. Deze zijn dus een maand jonger.

Wat betaald u voor rest-BPM bij een benzine, mild hybride of plug-in hybride?

Hyundai Tucson 1.6 Benzine: 176 gram Co2 (gemiddeld) Rest-BPM: €6001

Hyundai Tucson 1.6 Mild hybride: 132 gram Co2 (gemiddeld) Rest-BPM: €1917

Hyundai Tucson 1.6 Plug-in Hybride: 39 gram Co2 (gemiddeld) rest-BPM: €719

De besparing is snel gemaakt wanneer je een mild hybride of plug-in hybride aanschaft ten opzichte van een benzine uitvoering. Zeker als je de auto over enkele jaren wilt verkopen adviseren wij je nu opzoek te gaan naar een hybride of elektrische auto.

Meer subsidie in Duitsland 

Wij kennen in Nederland enkele subsidies, een van de voornaamste subsidies is de Sepp subsidie. Dit is een subsidie waar men bij de aanschaf van elektrische of hybride auto’s een vergoeding kan krijgen.

In Duitsland wordt de consument beter gestimuleerd tot het aankopen van een elektrische auto. Subsidies kunnen daar oplopen tot 6000 euro. Wat velen niet weten is dat het ook mogelijk is voor de Nederlandse consument om hier aanspraak op te maak. Deze subsidie in Duitsland wordt de BAFA premie genoemd.

Actieradius steeds hoger 

Je hebt besloten dat je elektrisch of hybride wil gaan rijden. De volgende stap zou zijn een auto kiezen die past bij het aantal kilometers dat je per dag aflegt. Het voordeel van hybride is dat het bereik redelijk overeenkomt met benzine of diesel voertuigen. Het nadeel van een elektrische auto is dat je afhankelijk bent van het aantal kilometers dat de auto kan afleggen en hoe snel de auto kan laden. Ook is het belangrijk dat je nadenkt over wat het effect van het winterse weer zal zijn op je elektrische voertuig. Houdt er dus rekening mee dat de elektrische auto straks bepaalt hoe je je dag indeelt. 

Besparing op wegenbelasting

Wanneer je een elektrische auto of een plug-in hybride auto rijdt met een maximale uitstoot van 50 gram C02 per 100 km, dan heeft u een voordeel op de wegenbelasting. Elektrische voertuigen betalen tot december 2024 geen wegenbelasting en hybride voertuigen met een max uitstoot van 50 gram Co2 maar de helft. Het voordeel van elektrisch of hybride zit hem dus niet alleen in de kleintjes. In sommige gevallen kan dit op jaarbasis een besparing opleveren van honderden euro’s of simpelweg gezegd een hele fijne vakantie.

Tweedehands elektrisch of hybride

Het aanschaffen van een elektrische of hybride tweedehands kent zijn valkuilen, zeker als we kijken naar de batterijcellen. Ook een aankoop bij een niet bekende partij adviseren wij om altijd gebruik te maken van een onafhankelijke aankoopkeuring. Hiermee ben je verzekerd dat de batterij grondig wordt nagelopen.

Conclusie

Het kopen van een elektrische auto of hybride vergt dus onderzoek. Je kijkt niet simpelweg naar wat je mooi vindt maar ook wat bij je dagelijks leven past. Importeren van een elektrische of hybride auto bied je gaandeweg het meeste voordeel. Dit is ontstaan door de hogere subsidies in Duitsland, de extra subsidie in Nederland, het grotere aanbod en de auto’s die veelal betere kilometerstand en opties dragen. Ook de wegenbelasting en de brandstofprijzen bieden een extra uitweg, zeker als je op de kleintjes wil letten.   

Scroll naar boven
Begin met chatten
Snel persoonlijke hulp / advies nodig?
Hallo,
Hier je persoonlijke Importmediair Daan, aangenaam! Hoe kan ik je helpen?